En weer thuis!

15 februari 2015 - Etten-Leur, Nederland

Hallo allemaal!

Hier mijn allerlaatste reisverhaaltje, maar nu gewoon weer in Nederland geschreven! Inmiddels ben ik alweer een weekje thuis, en weer helemaal gewend aan het drukke Delftse studentenleven. Ik moet m'n agenda er weer bij pakken om te kijken wat ik ook alweer allemaal heb gedaan de laatste paar weken! De laatste weken stonden in het teken van heel veel deadlines en het afwerken van m'n bucket list!

Toen ik net terugkwam in Milaan heb ik met Lieke en Mirte oud en nieuw gevierd. Helaas was dat niet zo spectaculair als in Nederland, want er was nergens vuurwerk en om 12 uur was het feest ook echt afgelopen :( Verder heb ik de eerste week nog veel gesport en hard gewerkt. Op zondag ben ik een dagje naar Bergamo (città alta) geweest. Een heel mooi stadje! Eerst moest je met een treintje de berg op om in het oude stadsdeel te komen. Er waren heel veel kerkjes en kleine schattige winkeltjes overal.

Op 7 januari begonnen m'n lessen weer en heb ik vooral elke dag doorgebracht in het fashion lab. Verder had ik nog een fotografie project en een project voor Vodafone wat af moest en een tentamen. Ik heb alles ruim gehaald, alleen alle papieren rompslomp moet nu nog gebeuren! M'n rok en top voor fashion had ik één minuut voor tijd af, dus ik heb hem niet meer zelf kunnen passen, haha.

Het weekend van 10/11 januari gingen we met een hele groep skieën! We hadden een heel schattig huisje en ik sliep met Gerlinde en Susannah op één kamer. Iedereen kon al skieeën behalve Gerlinde en Susannah. Zij hadden de eerste dag les, en de tweede dag was ik met ze mee gegaan. De laatste middag dachten we dat we wel een piste met z'n allen konden doen, maar dat was niet zo'n goed plan haha. We kwamen per ongeluk op een rode verijste piste en Susannah was zo bang dat ze niet meer naar beneden wilde. Toen ben ik met Susannah zijwaarts stapje voor stapje naar beneden gegaan (maar zelfs dat was al heel eng!!) Toen we na ong 1.5 uur beneden waren (een piste van ong 250 meter haha), bleek dat alle liften gesloten waren aan die piste, omdat de piste achter onze rug gesloten was. Maar we moesten echt terug naar boven om thuis te komen. Toen kwam en er een carabinieri op een sneeuwscooter voorbij en hebben we heel fanatiek staan zwaaien. Na een zielig verhaal over dat Susannah haar knie pijn deed, mochten we achterop naar boven. Dat was echt heel vet! Die dingen gaan zo ontzettend hard! Zo was het toch nog een leuke afsluiter van de dag, haha. Verder was het een super gezellig weekend en hele gezellige groep :)

Het weekend van 24/25 januari ben ik met Susannah en Zoe naar Venetië geweest! Dat was echt heel gaaf. We hebben heel veel gezien en gedaan. We hadden een hotel vlak bij de Rialto. We hebben een aantal kerken bezocht (maar ik weet niet meer alle namen, haha) en het Guggenheim museum. Kijk vooral naar alle prachtige foto's :)

De rest van de avonden stond dus in het teken van andere dingen van m'n bucket list afwerken. Susannah heeft me hier heel goed bij geholpen. Zoals Susannah zei: 'Eva going away is the most expensive thing ever'.

- Ik heb gestudeerd in een hele chique bibliotheek in Brera. Was wel een beetje raar, want je moest eerst allemaal dingen ondertekenen over wat je mee naar binnen en naar buiten nam enzo, en je had ong. 10 cm2 ruimte om te werken, zo druk was het daar.

- We hebben vintagewinkeltjes bezocht in Brera.

- Ik heb een hele mooie tas, portemonnee en make-up tasje gekocht van het Italiaanse merk Furla. Prachtig aandenken aan Milaan :)

- We zijn met een groep naar de crazy beer bar geweest. Hier bestelde je eigenlijk een hele tap bier ipv glazen en deze taps waren er in allemaal rare vormen haha.

- Susannah en ik zijn naar een waarzegger geweest in Brera. De wijk staat hier bekend om en er gaan best veel mensen heen. Als je graag vrijwillig bestolen wil worden, moet je het ook een keer proberen! haha

- We hebben nog een aantal keer gegeten bij het restaurantje naast ons huis, en de laatste dag dat ik er was kreeg ik zomaar een knuffel van de serveerster die ons altijd hielp.

- We hebben sashimi gegeten bij Da Claudio. Een prachtige viszaak. Beneden kan je gewoon wat vis bestellen die je lekker vindt en daar oppeuzelen en boven zit een heel chique restaurant.

- We hebben wat gedronken bij 10 corso como. Een hele romantische mooie plek, met alleen maar duizenden kleine lichtjes. Heel gaaf! Een plek waar Milanezen graag komen. Wel lekker prijzig.

- We zijn naar Cinema Anteo geweest. Een hele mooie bioscoop en hier heb ik de eerste Italiaanse film (nagesynchroniseerd uit het Engels) gezien die ik ook helemaal begreep! M'n Italiaans is de laatste weken dus nog wel vooruit gegaan!

- Ik heb een panzerotti gehaald bij Da Luini. Dit zijn een soort van deeghapjes met groentes erin en dan gefrituurd. Iets typisch Siciliaans, maar Da Luini is de beste in Milaan. Staat er altijd rijen dik!

- We zijn nog naar de lekkerste gelateria van Milaan geweest. Gelateria Marghera. Ze hebben hier hele lekkere tiramisu in allerlei variaties!

- We zijn thee gaan drinken bij Café Cova. Dit is een soort van theezaal, waar allemaal rijke, oude dames uit Milaan thee gaan drinken. Van binnen is alles goud en de obers lopen in een wit kostuum. In de theezaal is de thee niet te betalen (8 euro voor een kopje), maar aan de bar gelukkig wel (2 euro). En we kregen er zomaar een paar hartjeskoekjes bij ;)

De vrijdag voordat ik wegging ben ik met Susannah en Zoe nog naar Como geweest, en we hebben daar gegeten met wat mensen die daar hebben gestudeerd het afgelopen half jaar. (die we nog kenden van de taalcursus). Op zaterdag is iedereen nog bij mij geweest en hebben we pizza gehaald. Dit was ook een heel gezellig afscheid! Zondagochtend heeft Susannah me naar de trein gebracht (met al m'n bagage) en hebben we samen nog lekker ergens ontbeten. Zondagmiddag kwam ik aan in het skigebied en heb ik met Clint's familie een heerlijk weekje geskied! Dit was echt super gezellig en natuurlijk was ik blij om Clint weer te zien :)

Nu ik terug ben, gaat alles wel weer z'n gangetje. Het was een super gaaf half jaar en ik heb heel veel geleerd en gedaan. Ik ga de Italianen wel missen en alle leuke mensen die ik daar heb ontmoet. Maar over twee weken komen er al twee Braziliaanse meisjes me opzoeken in Nederland! :) Vooral het lekkere eten, de mensen en de taal ga ik missen. De mentaliteit van alles komt wel goed, is best wel eens lekker. Als de trein of bus een uur te laat is, maak je je daar ook niet zo druk over. En de NS valt dan eigenlijk ook reuze mee! Als je met z'n 8en in de rij staat in de supermarkt en er gaat geen nieuwe kassa open, is dat in Nederland altijd heel vervelend, maar in Italië heeft iedereen altijd de tijd, haha. Maar ik ben wel blij dat ik voorlopig niet meer met Italianen in een projectgroepje hoef te werken haha. Want ze weten toch niet zo heel goed hoe dat moet. Het is een heerlijk land en ik wil nog heel vaak terugkomen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Janssen:
    16 februari 2015
    Wat een fantastische belevenissen gedurende een half jaar Milaan..
    Jammer dat het verhaal af is, want ik ---- vond het steeds spannender worden.
    Nu maar weer wennen in Nederland en verder succes met je studie in Delft.
  2. Eva:
    17 februari 2015
    Dank u wel voor de lieve reactie weer opa :)