Het einde van een hele hele lange vakantie

7 oktober 2014 - Milaan, Italië

Na een korte onderbreking van mijn tijd in Milaan, vanwege het overlijden van mijn lieve oma, ben ik weer terug. Het was een emotionele week en een mooie begrafenis. Het was stiekem toch ook wel fijn om iedereen weer even te zien. Inmiddels is het normale leven hier (eindelijk) begonnen, want vandaag was mijn eerste dag op de uni! Gelukkig vandaag nog een vak in het Engels, maar morgen beginnen de vakken in het Italiaans!

Ik heb vijf vakken gekozen, waarvan  drie of vier in het Italiaans:
- Fondamenti di modellistica: naailes op de afdeling fashion design! (Wat zou oma trots op me zijn dat ik dit eindelijk ga leren, haha).
- Een workshop in de week van 24 november, waar ik iets ga ontwerpen op de afdeling interieur design. De opdracht hiervoor zal pas later bekend worden, maar het is een workshop die één week duurt, waar in we intensief aan één project werken.
- Business innovation: een mastervak (in het Engels) over marketing strategiën voor bedrijven bedenken.
- Labarotorio di metaprogetto: een vak van communication design waar we voor een bestaand merk meer 'brand awareness' moeten creeëren.
- Progetto, disegno, communicazione: geen idee wat we hier gaan doen, maar het klonk als een soort ontwerpwedstrijd.
Dit is bij elkaar 32 studiepunten (meer dan in Nederland), maar toch heb ik 4,5 dag weekend in de week. Oeps!

Verder bestaat het leven hier uit veel feestjes, cappucino en leuke dingen bekijken. We hebben afgelopen week (en de komende maand) elke avond een feest in een andere club, georganiseerd voor Erasmus studenten. Ik ben al in een club geweest buiten in het park, en een club in een loods met dansende mensen in kooien.
Verder hebben we een introductieweek gehad van de universiteit zelf, wat vooral bestond uit veel informatie die ze elke dag opnieuw vertelden. De laatste dag van de introductieweek was er voor alle studenten gratis eten, en muziek. Dit was een soort Middeleeuwse muziek met allemaal rare dansende mensen. In het begin vond iedereen het een beetje raar, maar aan het eind danste iedereen mee! Ook hebben we onze eerste Italiaanse vriend gemaakt, Matteo, die ons afgelopen weekend alle ins- en outs van Milaan heeft laten zien en waarmee we goed ons Italiaans kunnen oefenen. Afgelopen woensdag hebben we een stadswandeling gemaakt en vrijdag zijn we naar de bibliotheek van Milaan geweest. We hebben besloten dat we hier sowieso een keer moeten studeren. Het heeft super hoge kasten, met supergrote oude boeken en mooie beschilderde plafonds met kroonluchters. Afgelopen zondag heb ik nog twee musea bezocht (museo del novecento en het design museum), dus een erg cultureel dagje! Er worden hier heel veel leuke dingen georganiseerd voor de internationale studenten: van feestjes, tot musea bezoekjes, tot reisjes. Ik ga waarschijnlijk in het weekend van 14 november naar Rome voor een paar daagjes!

Volgende keer een update over hoe het 'normale' leven er hier aan toe gaat. En ik mag een nieuw huisgenootje uitzoeken, want één Koreaan heeft ons zomaar zonder iets te zeggen verlaten. Dus deze week zal ik een soort instemming houden met m'n huisbaas, haha.

A presto! Ciao!

1. Monique:
    7 oktober 2014
    Ja oma zou trots op je zijn ! Leuk dat design museum, ook iets voor ons over een kleine 2 weken ! Xx
  2. Jennifer:
    8 oktober 2014
    Leuk verhaal weer eef!! Het leven hier bestaat ook uit veel koffie :P.
    Ik mis je! KUSJESSS
  3. Janssen:
    8 oktober 2014
    Lieve Eva,
    Wat een mooi verhaal en reuze leuke ervaringen; hier heb je wat aan voor de(late) toekomst.
    Studeer ze verder en af en toe even ontspannen mag.
    Als de in Rome bent,doe dan de groeten aan de Paus
    Opa Janssen
  4. Sylvaine:
    9 oktober 2014
    Haha die opa, blijft een grapjas!
    Het is echt la dolce vita bij jou Eva. Mooi om te lezen hoe gastvrij de Italianen zijn voor hun buitenlandse studenten. Heb je de film La grande Belleza al gezien? Moest ik meteen aan denken n.a.v. de dansavonden. Een aanrader die film, speelt zich af in Rome.
    Wat zou oma dat inderdaad allemaal geweldig hebben gevonden.
    Dikke kus