Ciao! Come stai?

8 september 2014 - Como, Italië

Een week geleden alweer zijn we aangekomen in Como. We hebben al heel veel gedaan en veel mensen ontmoet! We begonnen op maandag met een introductietoets (en mondeling!) om te kijken hoe goed ons Italiaans al was. Lieke en ik waren samen in de middelste klas ingedeeld, dus we hoefden niet op het laagste niveau te beginnen. Goed voorbereid hadden we voor de eerste dag al een schrift gekocht, maar we kregen nog geen les deze dag.

De volgende dag konden we lekker uitslapen, want we hadden nog steeds geen les, haha. De docenten hadden 's middags een tour door Como georganiseerd dus dat leek ons wel leuk. Ze hadden verteld waar leuke plekjes waren om te lunchen en aperitivo te drinken. Ook hebben we het voetbalstadion van Como (ja, ze hebben echt een voetbalstadion en ze zijn er heel trots op) gezien. Daarna hebben we met Mexicanen, Fransen, Colombianen, Brazilianen en een Zwitsers meisje bij een bar gezeten en lekker wat gedronken.

Op woensdag begon dan echt de Italiaanse les. Elke ochtend wandelen we als drie schoolmeisjes met rugtas de berg af naar onze les. Het begint om half 10 en we zijn om 4 uur klaar. Natuurlijk hebben we tussen de middag wel 1,5 uur pauze als echte Italianen. Iedereen gaat dan altijd naar de supermarkt en we eten het ergens in het park op. We worden wel altijd uitgelachen om onze boterhammen met kaas tussen de middag haha. 's Avonds hebben we een Italiaanse film gekeken en aperitivo gedronken met allemaal mensen van de taalcursus. Dit was ook weer door de docenten georganiseerd.

Na de les op donderdag zijn we met wat mensen bij het meer gaan liggen. Er zijn hier nog een aantal Nederlanders van de TU Delft die hier samen met een Spanjaard, Engels meisje en Ierse jongen een project komen doen. Helaas kan je niet echt zwemmen goed zwemmen in Como, dus we hebben lekker in de zon gelegen. Daarna zijn we met z'n allen een pizza gaan eten.

Vrijdagavond wilden we wel naar een feestje. Milaan was een beetje lastig, omdat er 's nachts geen treinen rijden, dus we zijn in Como naar een club gegaan. We hadden ons mooi opgemaakt en een leuk jurkje aangetrokken, maar we waren wel de enige in heel de club die geen hoge hakken droegen.

Nadat we de volgende dag heel lang hadden geslapen, vonden we toch dat we nog maar iets moesten maken van onze dag. We zijn met een treintje omhoog gegaan naar een heel schattig dorpje, Brunate. Daarna gingen we nog een stukje hoger met de bus en kwamen we uit bij een vuurtoren waar we een supermooi uitzicht hadden over het meer.

Op zondag hebben we een boottocht gemaakt naar Bellagio, een heel mooi plaatsje aan het meer. Hier hebben we lekker gegeten en in het park gelegen. Daarna zijn we ook nog naar Villa Carlota geweest. Dit is een grote villa met een nog heel veel grotere tuin, waar je uren doorheen kon wandelen.

Dus een super leuke en drukke week achter de rug! Arrivederci!

1. Christel:
    8 september 2014
    JAAH! super leuk weer Eva! en vooral al die foto's.. Ik ben toch wel erg jaloers... Geniet ervan!
  2. Jennifer:
    8 september 2014
    Evaaaa super leuk om je verhaal te lezen en je foto's zijn echt heeeeel mooi! (Ik ben nu stiekem jaloers hahaha ook al ben ik zelf ook weg:P) Ik zie het helemaal voor me hoe jullie als schattige meisjes naar school lopen :) Ben heel benieuwd hoe het dalijk in milano is!! DIKKE KUSSSS
  3. Janssen:
    9 september 2014
    Bedankt voor het uitgebreide verslag;jullie genieten ervan en er wordt ook nog gestudeerd.Als het echte andere studeren begint,zal dat in het begin niet meevallen.
    Aan welke universiteit in Milaan studeren jullie ?
  4. Eva:
    11 september 2014
    Dank u wel opa. We gaan studeren aan Politecnico di Milano. Liefs
  5. Hans:
    19 september 2014
    Hoi Eva,

Bijzonder gaaf allemaal daar. Prachtig land, lekker eten en dan mag je er ook nog studeren en een nieuwe taal leren. Wat een voorrecht ! Geniet ervan.

groet,
    Hans